סטריאוטיפים: כיצד הם משפיעים עלינו ומהם היתרונות?

ד"ר נורית שנבל, מרצה בכירה בביה"ס לפסיכולוגיה באוניבריסטת תל אביב תרצה על כל מה שטוב, רע ומכוער בסטריאוטיפים המקיפים אותנו, זאת במסגרת סדרת ההרצאות "על הספה" של בית הספר לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב. 

מה הם סטריאוטיפים? 

"סטריאוטיפים הם אמונות נפוצות בדבר תכונות המאפיינות קטגוריות חברתיות שונות (כגון האמונה כי נשים הן חמות ואמפתיות, וגברים הם חזקים ואסרטיביים). בפסיכולוגיה חברתית מקובל להבדיל בין סטריאוטיפ (מרכיב קוגניטיבי) לבין prejudice (מרכיב רגשי) ומתן יחס מועדף או מפלה (מרכיב התנהגותי) ביחס לחברי קבוצות שונות. לדוגמה – אני חושב שאתיופים הם עצלנים (סטריאוטיפ), אני לא אוהב אתיופים (prejudice), לא אקבל לעבודה מועמד אתיופי (אפליה)". 

כיצד הסטריאוטיפים נוצרו? 

"תיאוריות מסוימות גורסות כי הסטריאוטיפים נוצרו בתהליך אבולוציוני, שכן הם מגדילים את סיכויי ההישרדות שלנו. לעומתן, תיאוריות אחרות מציעות כי הסטריאוטיפים הם קיצורי דרך קוגניטיביים, המקלים ומייעלים תהליכי עיבוד מידע חברתי. כך או כך, המסקנה היא שחשיבה סטריאוטיפית מאפיינת את המוח האנושי, וקשה אם לא בלתי אפשרי להימנע ממנה".   

 

קראו עוד: מדריך- כך תערכו לקראת יציאה לפנסיה

 

מדוע הם משפיעים כל כך?

"מעבר לכך שסטריאוטיפים עלולים לגרום לאפליה של חברי קבוצות שונות (למשל, בדוגמה שלמעלה, מועמדים אתיופים יתקשו למצוא עבודה בשל הסטריאוטיפ השלילי על קבוצתם) יש להם כוח חברתי עצום משום שהם "משעתקים" את עצמם – כלומר, פועלים כנבואה שמגשימה את עצמה". 

במה ההרצאה תעסוק? 

"ההרצאה תציג מחקרים פסיכולוגים-חברתיים עדכניים מהארץ ומהעולם שמראים מהם המנגנונים הפסיכולוגים-החברתיים שגורמים להתרחשותו של "שיעתוק" כזה – כלומר, כיצד עצם קיומם של סטיגמות (סטריאוטיפים שליליים) גורם הן לחברי הקבוצות הסובלות מסטיגמה והן לחברי הקבוצות המחזיקות בסטיגמה להתנהג באופן שמחזק ומנציח אותה".  

סדרת ההרצאות "על הספה" של בית הספר לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב מזמינה אתכם לשמוע את מיטב החוקרים מתחום הפסיכולוגיה העכשווית שיעסקו בשאלות על המוח, רגש ומה שביניהם. 

 

לפרטים נוספים על סדרת ההרצאות "על הספה" – לחצו כאן

להרשמה צרו קשר עם מוקד קלאב 50 בטלפון: 036939393 או במייל: events@club50.co.il 

 

 

ליצירת קשר עם מערכת קלאב 50
יש למלא פרטים ונחזור אליך בהקדם

Loading...

מומלץ להתפנק עם הטבות חדשות

{{PRODUCTID.NAME}}

{{ProductId.Website_ShortInfo}}

מומלץ להיפגש כאן

iconfinder-time-24-103169-1.svg

{{ProductId.Date}}

iconfinder-map-pin-location-2546981.svg

{{ProductId.Location}}

מומלץ לטייל במקומות חדשים

iconfinder-time-24-103169-1.svg

{{ProductId.Date}}

iconfinder-map-pin-location-2546981.svg

{{ProductId.Location}}

הצטרפו לרשימת 
התפוצה שלנו

Loading...