75 שנה למרד במחנה ההשמדה סוביבור

סוביבור (פירושו בפולנית "יער הינשופים") היה כפר באזור לובלין הסמוך ליער ופסי רכבת. בשטחו הוקם במלחמת העולם השנייה מחנה ריכוז והשמדה שפעל בשנים 1942-1943. במחנה נרצחו לפחות 170 אלף בני אדם, כמעט כולם יהודים (היו ביניהם גם כמה צוענים). פעולות ההשמדה החלו באפריל 1942 ונמשכו עד אוקטובר 1943 - עת פרץ בו מרד ב-14 באוקטובר.
סיפור המרד זכה לפרסום רב תודות להקרנתו של הסרט "הבריחה מסוביבור" שהופק בשנת 1987 וממחיש את גודל מצוקת היהודים בשואה, את מדיניות הסוואת רצח ההמונים שננקטה על ידי הנאצים, ואת הסיפור שעמד מאחורי ארגון מרד. לאחרונה הופק סרט עלילתי נוסף בשם "סוביבור", קופרודוקציה חדשה של רוסיה וגרמניה ובמאי אמור להיות מוקרן לראשונה.
הסרט, כמו גם הטקס, הם חלק מפעולות הנצחת הקרן לאלכסנדר פצ'רסקי, שהיה המנהיג הצבאי של המרד בסוביבור ועמד בראש קבוצת חיילים יהודיים-רוסיים במחנה. הוא היה קצין בדרגת סגן בצבא האדום. ביוזמת ראשי הקרן הוזמנו, אנו, בני הדור השני (ואני ביניהם) – למוסקבה, לקחת חלק בטקס לציון 75 שנה למרד. הטקס נערך במוזיאון היהודי בנוכחות נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש ממשלת ישראל ביבי נתניהו. 
בשנת 2008 החל הארכאולוג יורם חיימי, שבני משפחת אמו נשלחו מצרפת אל מותם בסוביבור, לבצע בו חפירות בתמיכת "יד ושם". הוא הצליח לגלות את מיקומם המדויק של תאי הגזים במחנה ואף את מראהו הכללי של המבנה שלהם, שהיה בנוי על עמודי בטון. כן מצא חיימי גם פריטים אישיים של אסירי המחנה. 
הוריי אדה (לבית פישר) ויצחק ליכטמן (שאינם עוד בין החיים), חיו בפולין (אמי בקראקוב ואבי בסמוך ללובלין) נשלחו למחנה זה, שם למזלם נדרשו לעבוד וניצלו מהשמדה. הם לקחו חלק פעיל במרד, הצליחו לברוח, להצטרף לפרטיזנים, נפגשו שוב לאחר המלחמה וקשרו את גורלם זה בזו.
קבוצת הניצולים שמרביתם עלו לישראל אחרי המלחמה שמרו על קשר במהלך השנים בהיותם שותפים לגורל הנורא כשכל בני משפחותיהם ניספו. הם נותרו לבדם וכך, מטבע הדברים, ראו בקבוצה זו את משפחתם המורחבת. 
על קיומם של מרבית בני הדור השני אמנם ידעתי, אך המפגש במוסקבה היה הזדמנות למפגש מחודש ודרך מיוחדת להעלות את זכרם של הורינו.
מוסקבה מבחינתנו תהיה תמיד זיכרון מרגש של חוויית חיים.

נתניהו ופוטין - טקס 75 סוביבור

בתמונה: ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בטקס במוזיאון היהודי. צילום: דבורה פישמן

ליצירת קשר עם דבורה פישמן
יש למלא פרטים ונחזור אליך בהקדם

Loading...

מומלץ להתפנק עם הטבות חדשות

{{PRODUCTID.NAME}}

{{ProductId.Website_ShortInfo}}

מומלץ להיפגש כאן

iconfinder-time-24-103169-1.svg

{{ProductId.Date}}

iconfinder-map-pin-location-2546981.svg

{{ProductId.Location}}

מומלץ לטייל במקומות חדשים

iconfinder-time-24-103169-1.svg

{{ProductId.Date}}

iconfinder-map-pin-location-2546981.svg

{{ProductId.Location}}

הצטרפו לרשימת 
התפוצה שלנו

Loading...