קרובים-קרובים, כבר 54 שנים

למרב הפרסום זכה אילן דר בסדרת הטלוויזיה "קרובים קרובים", שבה גילם את דמותו של אילן, בעלה של תיקי (דיין). עיון קצר בקורות חייו המקצועיים מסחרר כמעט - הוא למד בנעוריו במגמת הדרמה בגימנסיה הרצליה, אצל המורים אברהם ניניו, שרגא פרידמן ומנחם גולן. אחרי שהשתחרר מהצבא, הוא מספר, "כתבתי מכתבים לשלושת מנהלי התיאטראות שהיו אז - אוהל, הקאמרי והבימה. ציינתי שאני בוגר מגמת דרמה ורוצה לשחק, וקראו לי לשיחה בצריף שבו שכנה ההנהלה של תיאטרון אוהל. דקלמתי בדרמטיות את "העורב", הפואמה מאת אדגר אלן פו, ומיד נבחרתי. הייתי נבחר גם בלי הפואמה, כי הארץ לא הייתה מוצפת אז בשחקנים", הוא צוחק. מאז, לא פסק מלהופיע, כשהוא מגלם תפקידים בתיאטרון חיפה, בתיאטרון הקאמרי, בתיאטרון באר שבע, ובשנים האחרונות בתיאטרון בית ליסין. 
רות דר (76) ובעלה השחקן אילן דר (81) נשואים זה 54 שנים ועוסקים באותו תחום - תיאטרון, טלוויזיה, קולנוע - הם הורים לאראל (38) ובעלי רקורד עשיר ומגוון שצברו במהלך עשרות שנים. 
דר גילם תפקידים בהצגות כמו "קידוש", "חמץ", "שבעה", "סתיו ימיו", "המים זוכרים", "שבר ענן", "אחרון ימיה", "אנדה" ועוד. בשנת 2014 שיחק בסרט "מיתה טובה" שזכה בארבעה פרסי אופיר. לפני שלוש שנים אף שיחק בסדרת הנוער "כוכב הצפון", וממרום גילו הוא מכריז כי לא יפסיק לשחק לעולם, אם כי, הוא ממהר להוסיף, הוא "ממש לא רוצה למות על הבמה אלא בבית, בשינה". לפני שש שנים העניק לו איגוד אמני ישראל אות הוקרה על תרומתו לתרבות הישראלית; כן זכה בפרס על שם חנה רובינא ובפרס עיריית תל אביב על שם אברהם בן יוסף, על כישרונו כשחקן. לאחרונה זכה בתואר "יקיר תל אביב", תואר המקנה לו, לדבריו, "ארוחת צהריים חגיגית עם ראש העיר וחניה חינם בכל רחבי העיר". בתל -אביב, זה בהחלט צ'ופר אמתי.
דר עיצבה תלבושות ותפאורות ליותר מ-140 הפקות של הצגות תיאטרון, מחזות זמר ואופרות עבור התיאטרונים השונים, בהם הקאמרי, הבימה, התיאטרון העירוני חיפה, תיאטרון החאן בירושלים, תיאטרון באר שבע ותיאטרון בית ליסין. כן תרמה מכישרונה להפקות בקולנוע ובטלוויזיה. בביתה 11 פסלים שבהם זכתה - פרסים על עיצוב ועל תפאורה, והיא מוסיפה ואומרת ש"אני גם זו שעיצבה את הפסל". היא עבדה עם הבמאים המובילים בתיאטרון הישראלי. בין ההצגות שלהן תכננה תפאורה ותלבושות "חפץ", "קרום", "פופר", "יאקיש ופופצ'ה", "הזונה מאוהיו", "רווקים ורווקות", "אופרה בגרוש" ו"אימא קוראז'". לאופרה עיצבה תפאורה ותלבושות בין השאר ל"שיקוי אהבה" מאת דוניצטי, ולמחזמר "עלובי החיים". 

פרידה יחידה לשם לימודים
בשנת 2015 יצא לאור ספרה של דר "ברדש ושחש תולים כביסה", הכולל סיפורים קצרים שבהם היא מגוללת את מסכת יחסי העבודה והחברות בינה ובין חנוך לוין. רות: "עבדתי עם חנוך כמעצבת תפאורה ותלבושות לרבים ממחזותיו. התחלתי ב'חפץ', שביים עודד קוטלר לתיאטרון חיפה, והמשכתי לעוד 11 מחזות שכתב וביים. התאמתי, כנראה, לסגנון הייחודי שמזוהה כל כך עם ההצגות שלו".

ספרו על הפגישה הראשונה שלכם. 
רות: "הייתי בלהקת הנח"ל בשנת 1961, יחד עם פופיק ארנון ויאיר רוזנבלום ז"ל. כשהסתיימה התוכנית, הוזנקתי להחליף את גליה, אשתו של טופול בהפקה של מועדון התיאטרון, תוכנית שטופול ביים. הגעתי לחיפה לצורך האודישן המאוד מקוצר שהוא עשה לי, והתקבלתי. כמו אילן, גם לי נמסר שאין מתחרה לכן אמלא את התפקיד. באותו ערב ניסיתי להיכנס להצגה בתיאטרון חיפה, ולא הצלחתי. למזלי, אילן עבר במקרה וראה אותי מתוסכלת".
אילן: "ראיתי פרח שלא מצליח להיכנס להצגה ששיחקתי בה, יצאתי איתה אל מחוץ לתיאטרון, עשינו סיבוב ברחוב, נכנסנו מדלת אחורית, ואפילו מצאתי לה מקום באולם".
רות: "התאהבתי בו בהצגה. בהמשך הלכנו יחד למסיבה, רקדנו, בבוקר הייתי אמורה לתפוס את הרכבת בחזרה לתל אביב ומצאתי את אילן מחכה לי על הרציף. נסענו יחד ברכבת ומאז לא נפרדנו".
את דרכה המקצועית החלה רות בלונדון, בשנת 1967. רות: "אילן זכה לקבל מלגה לחצי שנה, שהייתה מלגת "תענוג" - לצפות במחזות אנגליים ובחזרות. נסעתי איתו ללונדון, וחיפשתי מה לעשות שם. נרשמתי ללימודי עיצוב תפאורה ותלבושות לתיאטרון, בבית הספר שליד בית האופרה "סדלרס וולס". כעת הוא מכונה "בית הספר לעיצוב לתיאטרון על שם MOTLEY. זה היה מוסד נחשב במיוחד, שנוהל על ידי תפאורנית מהוללת. היו מאה מועמדים, מקומות ספורים - ואני נבחרתי. המורה אמרה לי בהמשך שהגם שלא למדתי את המקצוע, אם כי באתי אחרי לימודי ציור בני שנה וחצי בבצלאל, היא איתרה את הכישרון שלי. נשארתי בלונדון לסיים את הלימודים, אילן חזר לארץ להופיע, וזו הייתה הפרידה היחידה הרצינית שלנו זה מזה בכל החיים המשותפים שלנו". 
עם סיום הלימודים הזמינה רות את אלישבע מיכאלי, שחקנית-עבר ידועה וחברה טובה, שהגיעה לביקור בלונדון, לחזות בתערוכת הסיום של התלמידים. מיכאלי הביאה אתה במאית אנגלייה שמאוד התלהבה מהעבודות של דר. אותה במאית הוזמנה אחרי כמה שבועות לתל אביב לביים כאן הצגה, ודרשה שרות תעצב תלבושות ותפאורה להצגה. 

עולם ישן – עולם חדש
מאז לא הפסיקה רות לעבוד ולהצליח. אבל, משתפת רות, "לאחרונה אני עובדת קצת פחות. גם מבחירה, וגם מסוג של אילוץ. אני מבחינה בצער שהיחס לתפאורנים ולמעצבי תלבושות השתנה לרעה. למשל, וזה מעצבן אותי מאוד - במודעות המפרסמות את ההצגה, לא מוזכר שם התפאורן או מעצב התלבושות. והאילוץ? אני נחשבת ל'יקרנית' ולכן לא מוזמנת לעבוד כמו פעם".

יש הבדלים בין עולם התיאטרון של היום לעולם הישן?
אילן: "בהחלט. הרבה מהצעירים, שמשחקים היום על הבמה, יושבים מאחורי הקלעים כשהטלפון החכם מול עיניהם, והם בתוך הנעשה בו. מה אני רוצה לומר? שמבחינתי, הם לא לגמרי בעניין. הקריירה היום הכי חשובה, התיאטרון פחות. הם רוצים להצליח, להתפרסם. אני בהחלט מבחין בשחקנים צעירים מוכשרים שיש כאן. חלקם נלחמים, אחרים נלחמים פחות. צריך לזכור שבכל שנה מסיימים כ-300 בוגרים את מסלול המשחק בבתי ספר למשחק. התחרות עצומה, לא פשוט למצוא עבודה, ולמזלם הטלוויזיה מספקת פרנסה לחלקם".
"אותי", ממשיך ואומר אילן, "תמיד הובילה ומובילה אהבת התיאטרון. המפגש עם הקהל. הכסף, מבחינתי, היה תמיד במקום השני. העשייה הייתה במקום הראשון. נכון שלי היה הרבה מזל בקריירה. קפצתי מתפקיד לתפקיד, ועם זאת שהטלוויזיה היא זו שבעצם פרסמה אותי, אני תמיד מעדיף תיאטרון. בהצגה, התגובה מגיעה במקום. הרגע שבו אני יוצא החוצה אחרי ההצגה, וזה קורה עד היום, ופוגש צופים שנהנו מההצגה וממני, ומחכים לי, גורם לי אושר רב". 

החיים היפים לפי הדרים:
בשנים האחרונות מרבים בני הזוג לטייל בעולם בקרוזים, באניות פאר. 
אילן: "אנחנו אוהבים מאוד לצאת לחו"ל; בעבר הרבינו לטייל בניו יורק, בלונדון. החלפנו את הטיסות הללו בקרוזים. עד היום היינו ב-13 סיורים עולמיים - באלסקה, יפן, סקוטלנד, סין, נורבגיה, באיטליה ועוד. זה כל כך נח. סיימתי עם סחיבת מזוודות, עם שכירת מכוניות, עם נהיגה בארץ זרה. אנחנו עולים על אונייה מהממת ביופייה, עם היצע מדהים של נוחות, אוכל מצוין, בידור, סוג של בית מלון מהמם. התא שלנו תמיד צמוד-מרפסת, אנחנו יורדים בכל מיני ערי נמל מדהימות, וחוזרים לחדר המקסים. מבחינתנו זו החופשה המושלמת". 

הכתבה פורסמה במגזין "החיים הטובים"

בתמונה: רותי ואילן דר בניו יורק

 

ליצירת קשר עם יעל חן
יש למלא פרטים ונחזור אליך בהקדם

Loading...

מומלץ להתפנק עם הטבות חדשות

{{PRODUCTID.NAME}}

{{ProductId.Website_ShortInfo}}

מומלץ להיפגש כאן

iconfinder-time-24-103169-1.svg

{{ProductId.Date}}

iconfinder-map-pin-location-2546981.svg

{{ProductId.Location}}

מומלץ לטייל במקומות חדשים

iconfinder-time-24-103169-1.svg

{{ProductId.Date}}

iconfinder-map-pin-location-2546981.svg

{{ProductId.Location}}

הצטרפו לרשימת 
התפוצה שלנו

Loading...