סובלים מחרדה, דיכאון או ערפול מוחי? תמדדו את החום

 המוח הוא אחד האברים הפעילים ביתר בגוף שלנו. במנוחה, הוא  משתמש בערך ב-20-23 אחוזים של האנרגיה הכוללת של הגוף, למרות שהוא מהווה רק 2 אחוז ממסה הגוף. כאשר המטבוליזם (חילוף חומרים) מוריד הילוך, המוח יכול להיות אחד מהחלקים הראשונים של הגוף שיפגע מירידה בחילוף חומרים. במוח בפרט ובגוף בכלל, הירידה במטבוליזם נגרמת כתוצאה מפעילות נמוכה של בלוטת התריס, הגורמת לשינויים בזרם הדם עקב ולהתכווצות של כלי דם קטנים. ביחד עם הקטנת זרימת הדם, קיימת ירידה ברמת גלוקוז (סוכר) שנכנסת לתאי המוח. הגלוקוז הוא המקור היחיד ליצור אנרגיה בתאי המוח. לכן, תאים אלה תלויים לחלוטין מהספקה שוטפת של גלוקוז. ירידה בכניסת הגלוקוז לתאי המוח תגרום לקשיים ביצור של דופמין וסרוטונין, שני חומרים שהתאים מייצרים כדי לצור קשר תקין ביניהם ולשמור על מצבי רוח תקינים.

אחת סיבות של מטבוליזם איטי של המוח הוא שטמפרטורה בגוף נמוכה באופן כרוני. זה נגרם בגלל רמה לא מספיקה של הורמון של בלוטת התריס ולמשך תקופה ארוכה. הבעיה בדרך כלל קשורה לכך שבלוטת התריס לא מייצרת מספיק הורמון T4(הורמון בלתי פעיל) ואו החולה מקבל הורמון T4 בשם Eltroxin או Euthyroid. אבל הבעיה אמתית והשכיחה היא שאפילו אם חולה מקבל הורמון T4, הוא לא נהפך להורמון פעיל T3 בכמות מספקת. ההורמון T3 הוא שאחראי על וויסות החום סביב 37 מעלות והפעילות התקינה של כל התאים בגוף. ערכו בבדיקות המעבדה צריך להיות  בשליש העליון של הערכים הנורמליים. כאשר ערכו נמצאה באמצע או בגבול התחתון של עקומה הנורמלי, סימן שרמתו הנוכחית של T3 לא מספיקה כדי לשמור על מטבוליזם תקין בתאי המוח והגוף בכלל. הרבה רופאים לא מודעים למצב זה ומסתפקים בביצוע של  TSH בלבד כדי לקבוע את תקינות הפעילות של הבולטת התריס. 

קיימות סיבות רבות שההורמון T4 בלתי פעיל אינו הופך ל-T3 פעיל בכמות מספקת. אחד הסיבות הן התרופות להרגעה או תרופות פסיכיאטריות. לעתים האנשים מרגישים דיכאון, סובלים מהתקפי חרדה או פניקה, שינויים במצבי רוח, חסר שקט או הפרעות נפשיות יותר קשות המובילות לאבחנה של הפרעות דו-קוטביות. במקרים אלה החולים עלולים לקבל תרופות שונות להרגעה ואפילו תרופות פסיכיאטריות. הדבר המעניין הוא שתרופות הרגעה אלה גורמות להחמרה מצבו של החולה מכיוון שתרופות נגד דיכאון ותרופות רבות אחרות מחמירות את חוסר המרה של ההורמון 4T להורמון 3T וכל החולה אינו מרגיש שיפור במצבו. במקרים אלה כדי לברר אם התפקוד הלקוי של המוח קשור למטבוליזם נמוך. לשם כך תמדדו הטמפרטורה של הגוף עם מד חום פה בשעות הפעילות של היום, בדרך כלל בשעות הצהריים. אם חום הגוף נמוך באופן עקבי מתחת  ל- 36.8מעלות צלזיוס, סיכויים טובים שהמטבוליזם שלך איטי מאוד המסביר את התלונות שלך. לעיתים קרובות החולה זקוק להורמון,T3  ואז המוח חוזר לפעילות תקינה והסימנים הקודמים נעלמים, כלומר החשיבה תהיה יותר ברורה, מצב הרוח יהיה יותר טוב ופחות חרדה לא מוצדקת. 

 

הכתבה המלאה התפרסמה במגזין "החיים הטובים". למנוי לחצו כאן

 

 

 

ליצירת קשר עם ד"ר אלכסנדר ארדיטי MD (תוכן פרסומי)
יש למלא פרטים ונחזור אליך בהקדם

Loading...

מומלץ להתפנק עם הטבות חדשות

{{PRODUCTID.NAME}}

{{ProductId.Website_ShortInfo}}

מומלץ להיפגש כאן

iconfinder-time-24-103169-1.svg

{{ProductId.Date}}

iconfinder-map-pin-location-2546981.svg

{{ProductId.Location}}

מומלץ לטייל במקומות חדשים

iconfinder-time-24-103169-1.svg

{{ProductId.Date}}

iconfinder-map-pin-location-2546981.svg

{{ProductId.Location}}

הצטרפו לרשימת 
התפוצה שלנו

Loading...