מעשה בחיים, בסלאח ובטוביה

השחקן חיים טופול, בן 82, נראה נפלא. הוא מדלג על מדרגות הדירה היפיפייה שלו בתל אביב המובילות לחדר עבודתו, כעול ימים, ומספר שהוא צועד בכל בוקר, יחף, על החול, לאורך חמישה קילומטרים. טופול הוא אחד השחקנים הישראליים המצליחים ביותר בארץ ובעולם, והוא אף השחקן הישראלי היחיד שהיה מועמד פעמיים לפרס אוסקר בקטגוריית משחק. 

בימים אלה מוצגת תערוכת איורים פרי מכחולו - ''על הבמה". התערוכה (שתוצג עד לחודש מארס 2018 ב"מכללה האקדמית גורדון לחינוך", חיפה), מביאה רישומי דיוקנאות של שחקנים כמו זהרירה חריפאי, מאיר מרגלית, משוררים כמו יבי ואברהם חלפי, לצד זמרים וסופרים כמו יגאל מוסינזון. "כל מי שציירתי - קרוב ללבי", אומר טופול ומוסיף כי "בתערוכה אף מוצגים איורים שבהם תיעדתי את עצמי, אוטו-פורטרטים שמראים את דמותי בהצגות שונות שבהן השתתפתי, 'מעגל הגיר הקווקזי', 'גלילאו', ועוד. זו הפעם הראשונה שהסכמתי להציג בתערוכה איורים עצמיים בצד איורים צבעוניים שאוצרת התערוכה, רבקה ויס-בלוק, מצאה בביתי".

טופול גדל בנווה צדק, למד בגן אצל הגננת וסופרת הילדים ימימה אבידר-טשרנוביץ', בשכונת פלורנטין בדרום תל אביב. היא זו , לדבריו, שגילתה את כישרונותיו במשחק ובציור. לימודי בית הספר התיכון שלו התקיימו בערב, ובמקביל עבד בעתון "דבר" ולמד בשיעורי גרפיקה. הוא "מצייר מאז גיל 6", הוא מעיד על עצמו, ומעולם לא פסק לצייר, גם בתקופות העסוקות ביותר של חייו. חיים הוא אב לשלושה ילדים: שתי הבנות ענת ועדי חיות בחו"ל עם הבעלים והילדים, בנו עומר הוא מרפא אלטרנטיבי בעל שם, וחי עם אשתו וילדיו בהרצליה. יחד הפכו אותו ואת גליה אשתו לסבא ולסבתא לתשעה נכדים - חמישה בנים וארבע בנות, כאשר הנכדה הבוגרת בת 31 והצעירה בת 12. לשאלתי, הוא מסביר כי עם הנכדים שבחו"ל, הקשר שלו ושל רעייתו גליה הוא יומיומי באמצעות הסקייפ, כשאת הנכדים שבארץ הוא "כמובן רואה יותר". 

למה בחרת לצייר דווקא דיוקנאות? 

"אני מאמין שזה חלק מהיותי שחקן: הרצון לחקור את פני האנשים הסובבים. מעניינות אותי ההבעות השונות והמבט האופייני לאנשים, כי להתבונן זה אחד מכלי העבודה שלי בבואי לעצב דמויות בהצגות השונות שבהן אני משתתף".

פרסומו העולמי החל בעקבות ידידותו של טופול עם אפרים קישון. השותפות ביניהם הצמיחה את דמותו של סאלח שבתי, העולה החדש תושב המעברה, שחוכמת החיים שלו הנחתה את התנהלותו בארץ החדשה. עוד לפני צילומי הסרט, שיצא לאקרנים ב-1964, היה סאלח שבתי דמות ידועה בלהקות הנח"ל ו"בצל ירוק"; בשתי הלהקות מילא טופול תפקיד משמעותי. תהילתו הבינלאומית של הסרט, שהיה מועמד לאוסקר, הביאה להזמנתו של טופול לאנגליה. שם נבחר לתפקיד טוביה החולב במחזמר "כנר על הגג", ולימים נבחר לככב בסרט שנעשה בעקבות המחזה. תפקידו כטוביה החולב עורר הערצה בכל מקום שבו עלה הסרט. 

טופול תערוכה

בתמונה (מימין): דיקונאות של המשורר אברהם חלפי ושל השחקנית זהרירה חריפאי 

 

חיקויים ברחבי העולם
על הקריירה המופלאה, על העבר בלהקת הנח"ל ועל השתתפותו בהצגות ובסרטים, כולל באחד מסרטי ג'יימס בונד, טופול לא מאד אוהב לדבר. הוא מעדיף - וזו הייתה הסיבה העיקרית להסכמתו של טופול להתראיין – לדבר על "כפר נהר הירדן". כפר לילדים חולים, שהוא היה מיוזמיו ומהוגי הרעיון להקימו. "כפר נהר הירדן הוקם לפני 19 שנה, והחל לפעול במלוא המרץ ב-2011", מספר חיים. "הקמתי את הכפר יחד עם אנשים טובים אחרים, כשאני משמש עד היום כיו"ר מועצת המנהלים של המקום. זהו כפר נופש לילדים החולים במחלות חשוכות מרפא והנמצא בגליל התחתון, מפעל חיים הומניטרי המיועד לילדים מכל העדות והדתות. עובדים בו 130 אנשים, מתוכם רק שלושים הם מקבלי משכורות. השאר - מתנדבים. חלקם צעירים שאני מכנה אותם 'מלאכים' ושמגיעים אלינו לשנת שירות לפני שהם מופנים ליחידות הכי נחשבות בצה"ל. כמובן, יש בכפר רופאים המתמחים במחלות המיוחדות, אחיות - צוות רפואי מעולה. הכפר כולל בתים לילדים, לרופאים, בריכת שחייה, אולם ספורט, קיר טיפוס, מרכז אמנויות, ועוד. הוא מוקף בנוף פסטורלי, והמחזורים הם החל משלושה ימים וכלה בסופי שבוע שנועדו לארח משפחות של ילדים שבמשפחותיהם יש שני ילדים חולים. גם זה קיים, לצערי".

איך החל הפרויקט?

"לפני חמישים שנה הקמתי בארץ סניף של וראייטי יחד עם הנשיא הרצוג. במסגרת השיטוטים בעולם, כנציג הישראלי של הארגון, נפגשתי עם פול ניומן. הוא לקח אותי לביקור בכפר ילדים שהוא הקים, והמטפל בילדים שחולים בשלוש מחלות 'פופולריות' במירכאות כפולות ומכופלות. הכפר שלו פתוח רק חודשיים בשנה, כתחליף למחנה הקיץ האמריקאי הידוע. התרשמתי מאוד מהרעיון, וכשחזרתי לארץ נפגשתי עם ארבעה מנהלי בתי חולים לילדים, כדי לדעת אם בכלל יש סיכוי להקים כפר כזה. כולם אמרו מיד שיש לכך מקום, נרתמו למאמץ, וההקמה ארכה שנים".

את האדמה שעליה נבנה הכפר, הממוקם ליד צומת גולני, נתנה המדינה, וטופול החל במסע גיוס כספים להרמת הפרויקט. טופול: "הבנייה עלתה מאה מיליון שקלים, וכדי להמשיך ולתחזק את המקום נדרשים 10 מיליון שקלים בשנה. מה שאומר שאני ממשיך במסעותיי לקבלת תרומות מאנשים מהעולם ומהארץ שתרמו ותורמים. לא קל לתרום, ולא קל לבקש תרומות, אם כי הכפר נחשב לסיפור הצלחה. בעצם, המצאנו פורמט שעכשיו מעתיקים אותו בעולם: כפר ילדים שפועל במשך כל השנה ומטפלים בו במגוון מחלות. אנחנו, למשל, מביאים לכפר גם ילדים עם בעיות נפשיות, כאשר מבחינה זו היינו ממש חלוצים".

אתה מבקר בכפר? 

"בהחלט. כמה פעמים בחודש. מביא לשם תורמים, ומעורב במה שקורה שם, אם כי לא מעורב ברזולוציות הרפואיות. אני נהנה לראות את הילדים המגיעים לימי נופש בכפר, מלווים בהשגחה רפואית, ושמחים מימים של משחקים, חסד ותקווה. אבל אני יכול להעיד על עצמי, שבתום כל ביקור אני נכנס למכונית ובוכה".

 

בין המוסד הישראלי למפעלים הסיניים

במארס הקרוב, הוא מקווה, יתחיל בלונדון חזרות למחזה שכתב, ואף עיבד אותו לתסריט לסרט באורך מלא, שגם הוא נרכש ומועמד להפקה. הנושא - המוסד. "האנגלים עפו על הנושא", הוא צוחק, וממהר לסייג: "עד שאני לא מתחיל בחזרות ועומד על הבמה - עוד אין הצגה. ועד שאני לא רואה בסוף סרט את המילים THE END, מבחינתי הפרויקטים עדיין בהגהה". 

כמעט שאינך מופיע בהצגות בארץ.

"נכון. השיטה הישראלית לא מתאימה לי. מתאים לי יותר להופיע 36 פעמים בחודש, כמו בהצגות בהן הופעתי בארצות הברית, בלונדון. בארץ נהוג ששחקן מופיע רק כמה ימים בחודש, או מופיע בשלושה מחזות במקביל, וגם אז רק ימים ספורים. אני מעריץ את השחקנים והשחקניות שעובדים בשיטה הזאת. אני אוהב רצף, וכששיחקתי כאן במחזה "השטן במוסקבה" בתיאטרון גשר, התניתי את השתתפותי בכך שנציג בכל יום, וכך היה". 

אתה צופה בהצגות בארץ?

"במעט מאוד, ורק בהצגות שחברים שאני סומך על דעתם, המליצו לי. מסיבה פשוטה מאוד: ללכת בהפסקה, אם יש הפסקה, או לקום ברגע מסוים ולנטוש - במידה וההצגה לא מוצאת חן בעיניי - אני לא יכול. השחקנים עלולים להיפגע. ואם שחקן או שחקנית מזמינים אותי, עליי הגיע אחר כך אל מאחורי הקלעים ולשבח את המחזה בכלל ואת משחקם בפרט. ומה אעשה אם ההצגה לא מצאה חן בעיניי? אני לא מסוגל להיות צבוע. ולכן, מעדיף לא ללכת למרות שאני מוזמן בלי הרף".

מה לגבי טלוויזיה? 

"שיחקתי בזמנו בסדרות של ה-BBC, בין היתר בסדרות "זה טופול" ו"ישראל על פי טופול". כמו כן הופעתי במיני-סדרה "רוחות מלחמה" ו"מלחמה וזיכרון" על פי ספריו של הרמן ווק. אני מקבל הצעות, ובודק מה שמעניין אותי. בגדול אני לא מאלה שעוברים מהבמה למסך הגדול ומשם למסך הקטן. אני אוהב לסיים פרויקט ולהתפנות לעשות עוד דברים חשובים, כמו נסיעות בעקבות המפעלים הפילנטרופיים שאני מעורב בהם. לאחרונה, למשל, אני מרבה לצאת לסין, גם שם הקמנו מפעלים לטובת הציבור". 

יש משהו בעבר שאליו אתה מתגעגע במיוחד? 

"אני מתגעגע לעתיד. יש כל כך הרבה דברים שאני רוצה לעשות. אני ממש לא שוקע בעבר".

סלאח שבתי

בתמונה: טופול עם אפרים קישון וגאולה נוני על הסט של "סלאח שבתי", 1963 

 

חיים טופול / תעודת זהות
את שירותו הצבאי עשה טופול כחבר בלהקת הנח"ל, ובלהקה פגש את מי שתהיה אשתו גליה ואת אורי זוהר, שהיה שותפו להופעות במשך שנים רבות. בלהקת הנח"ל גילם טופול לראשונה את דמותו של "סאלח שבתי" על פי מערכונים שכתב אפרים קישון. מאוחר יותר היוו המערכונים בסיס לסרט הקולנוע "סאלח שבתי". 
בשנת 1957 הקים יחד עם אורי זוהר, עם גבי עמרני ועם עוד כמה מיוצאי להקת הנח"ל את להקת הבידור "בצל ירוק". תפקידו הראשון בקולנוע היה בשנת 1961 בסרט "איי לייק מייק" שביים פיטר פריי. ב-1963 הופיע בסרט "אלדורדו" לצדה של גילה אלמגור, בשנת 1964 שיחק באחד מתפקידיו המוכרים ביותר בישראל, התפקיד הראשי בסרט הקולנוע "סאלח שבתי" של אפרים קישון. 
בלונדון גילם על הבמה את טוביה החולב במחזמר "כנר על הגג", ולימים הופיע בתפקיד הראשי בסרט שנעשה בעקבות המחזה. על משחקו בסרט, כמו גם על משחקו ב"סאלח שבתי" זכה בפרס גלובוס הזהב בקטגוריית "השחקן הטוב ביותר בסרט מוזיקלי או קומי" והיה אף מועמד לפרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר של שנת 1971. בעקבות הסרט טופול הפך לכוכב בינלאומי והמשיך להופיע בסרטי קולנוע רבים. הוא אייר כעשרים ספרים, הוציא לאור את ספרו "אוצר ההומור היהודי", והיה חתן פרס ישראל לשנת 2015 על מפעל חיים - תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה.

הכתבה המלאה התפרסמה במגזין "החיים הטובים"

ליצירת קשר עם יעל חן
יש למלא פרטים ונחזור אליך בהקדם

Loading...

מומלץ להתפנק עם הטבות חדשות

{{PRODUCTID.NAME}}

{{ProductId.Website_ShortInfo}}

מומלץ להיפגש כאן

iconfinder-time-24-103169-1.svg

{{ProductId.Date}}

iconfinder-map-pin-location-2546981.svg

{{ProductId.Location}}

מומלץ לטייל במקומות חדשים

iconfinder-time-24-103169-1.svg

{{ProductId.Date}}

iconfinder-map-pin-location-2546981.svg

{{ProductId.Location}}

הצטרפו לרשימת 
התפוצה שלנו

Loading...