הנשמה היהודית של תזמורת ברלין

הביקור הראשון של התזמורת הפילהרמונית של ברלין בישראל התקיים לפני שלושים שנה.
זה היה זמן קצר לאחר שהמנצח הרברט פון קאראיאן, בעל העבר הנאצי, פרש מניהול התזמורת לאחר כ-35 שנים.
באותו ביקור ראשון ניצח על הברלינאים דניאל ברנבוים. עוד התקיים כאן קונצרט משותף עם הפילהרמונית
הישראלית, שעליו ניצח זובין מהטה. 

הביקור הצפוי של התזמורת בארץ בתחילת מאי כבר אינו רווי במטענים היסטוריים-פוליטיים והיא תופיע בקונצרט
אביב במסגרת המסורת של התזמורת הברלינאית - היא מופיעה במקום מיוחד בכל 1 במאי. בעבר הופיעה התזמורת
באתונה, באיסטנבול, בפראג, בעיר קטנה בנורבגיה, באוקספורד ועוד. הקונצרטים משודרים ישירות בטלוויזיה,
ובעבר ניצחו על קונצרטי האביב, בין היתר, דניאל ברנבוים וזובין מהטה. "גם בישראל חשבנו בהתחלה על מקום
פחות שגרתי, אבל החשש מגלי חום או מפגעי מזג אוויר אחרים הביא להחלטה לקיים את הקונצרטים בהיכל התרבות
בתל אביב ובבנייני האומה בירושלים", אומר עמיחי גרוס, נגן הוויולה הראשי של התזמורת.

הפילהרמונית של ברלין היא אחת התזמורות הטובות בעולם. היא והפילהרמונית של וינה ניצבות דרך קבע בפסגה
העולמית. "אתה מחמיא לתזמורת", אומר לי עמיחי, "האמת היא שגם לנו, כמו לכל תזמורת, יש ימים טובים יותר
וטובים פחות", הוא מוסיף, "אבל לאחר סיור שקיימנו עכשיו בגרמניה, עם המנהל החדש שלנו וסילי פטרנקו (מנצח
יהודי-רוסי), שינצח גם בארץ – אני אומר שזה שילוב מנצח! אנחנו עכשיו ב-top שלנו. כל קונצרט איתו היה חוויה,
משהו אחר".

הקשר היהודי

הפילהרמונית של ברלין הוקמה לפני כ-140 שנה. בימיה הראשונים ניצחו עליה בין היתר המלחינים מאהלר (שאת יצירותיו תנגן התזמורת כאן), ברהמס, גריג וריכרד שטראוס. המנצח הראשון שעמד בראשה במשך תקופה ממושכת היה ארתור ניקיש, יהודי שהוביל את התזמורת 27 שנים. השמות הגדולים אחריו היו וילהלם פורטוונגלר, שעמד בראשה בתקופת הנאצים. עם עליית הנאצים לשלטון סולקו כל הנגנים היהודים מן התזמורת. אחרי המלחמה חזרו
יהודים לנגן בשורותיה, כשבראשה עמדו המנצחים סרג'יו צ'ליבידאקה, הרברט פון קאראיאן, קלאודיו אבאדו וסיימון ראטל. 

למנצח ישראלי אחד יש מעמד מיוחד כמנצח-אורח ראשי, והוא דניאל ברנבוים שניצח פעמים רבות על התזמורת,
ובין היתר ניצח על הקונצרט הראשון לאחר נפילת החומה בברלין. בשנים האחרונות גם ישראלים נמנים עם נגני התזמורת. הכנר גיא בראונשטיין היה הנגן הראשי של התזמורת במשך כעשור עד שהחליט לפרוש, נגן הבאסון מור
בירון מנגן בה כבר יותר מ-13 שנים, ועמיחי גרוס הוא הוויולן הראשי בה.

מישהו מתרגש מן העובדה שיש נגנים ישראלים או יהודים בתזמורת?

"למען האמת לא, תמונת העולם ברוב התזמורות היא כזו שהרכבי הנגנים בהן הם בין-לאומיים. כשם שאינך צריך לנסוע לאיטליה לקנות חולצה של 'ארמני', כך תמצא נגנים מארצות שונות בכל התזמורות. אם מדברים בכלל על הקשר יהודי הוא נוגע לאיכות הצליל. כשאומרים על נגן הוא מנגן כמו יהודי, מתכוונים לנגינה עם צליל עשיר ועם הרבה נשמה. ההקשר הוא תמיד חיובי".

אמרת שכעת אתם בשיא, אך הפילהרמונית של ברלין היא תמיד בפסגה. איך עושים את זה?

"יש כמה תנאים: ראשית, אנחנו מנהלים את עצמנו; שנית, ההחלטה החשובה מאוד, באיזה נגן חדש לבחור ובאיזה
לא, היא של התזמורת כולה. זו האוריינטציה! כך גם אני נבחרתי. הגעתי לתזמורת ללא כל ניסיון תזמורתי.
זה קצת מוזר שלוקחים מישהו בלי ניסיון ונותנים לו להוביל קבוצה, כי במבחני הקבלה מחפשים מוזיקאים שמנגנים
ברמה הגבוהה ביותר, שמסוגלים ליצור עניין וכמובן ליצור יחד מוזיקה. מכאן זה מתחיל, ועל זה אנחנו מתדיינים.
מאחר שההחלטה לקבל או לא לקבל נגן לתזמורת היא של כולם, היא הוכרעה לא פעם על חודו של קול.
אין כאן ועדה שבוחרת נגנים. לכל נגן בתזמורת, וגם למנהל המוזיקלי, יש קול בהחלטה. לדוגמה, נגן טרומבון שני
יכול להחליט שלא לקבל כנר כי הוא לא אהב את הדרך שבה הכנר מנגן מוצרט. אפשר לומר, מה לכאורה מבין
'טרומבוניסט' בנגינת מוצרט בכינור - עדיף שיחליטו נגני כלי קשת. אבל נגן הטרומבון יודע בדיוק את כובד האחריות
של ההצבעה שלו".

צלילי הטסטוסטרון

לדברי  גרוס, סיבה נוספת לאיכות הנגינה של הסימפונית ברלין היא תנאי ההעסקה בה. לא מדובר רק בשכר הוגן או בכך שבכל סיור משכנים את נגניה בבתי המלון הטובים, אלא גם במספר ההופעות של כל נגן. "זו תזמורת נפלאה",
הוא מדגיש. "אני מוביל את הוויולות רק בחמישים אחוזים מן הקונצרטים בשנה. במקביל אני מנהל קריירה סולנית.
כך מתקיים בין הנגינה הסולנית לבין הנגינה בתזמורת דיאלוג מתמיד, שממנו הנגינה בתזמורת יוצאת נשכרת.
אף אחד כאן לא בא 'לדפוק כרטיס'. כל אחד מאיתנו מנגן בכל קונצרט כמו סולן או כמו חבר בהרכב קאמרי".

אתה יכול להשוות את צליל התזמורת לתזמורות אחרות?

"אני יכול לומר שלתזמורות אמריקניות יש צליל שלם, מבריק, ואולי יפה יותר משלנו, אבל התוצאה משעממת כשאתה
משווה אותו לצליל של ברלין".

מה לגבי הנשים בתזמורת? הכנרית מדלן קרוצו היא האישה הראשונה שהתקבלה לתזמורת, בשנת 1982. מה קורה מאז?

"בתזמורת יש 120 חברים, מתוכם יש כיום כעשרים נגניות. זו התקדמות לא רעה בכלל. מצד שני, אנחנו בהחלט
תזמורת גברית, תזמורת עם טסטוסטרון גבוה, ואין לי כל סיבה שלא להתגאות באיכות הזאת".

הנגנים אחראים גם על בחירת היצירות בקונצרטים בישראל?

"על התוכנית החליט המנצח. אני הצעתי את 'כל נדרי' של בלוך. המסורת של קונצרטי תחילת חודש מאי היא שאחת
היצירות קשורה למקום ולקהל, וההצעה שלי קשורה לאותה מסורת. בשבילי ההופעה בארץ היא סגירת מעגל
מטורפת! ברור שעצם הנגינה והשידור הישיר מרגשים. ביצוע 'כל נדרי' בארץ ינקז הכול, ובעיקר את ההחלטות לוותר
על החברות ברביעייה הירושלמית שהייתי ממקימיה ולהצטרף לתזמורת. אני אחלוק את המקום שאני נמצא בו כעת.
אני מאוד מתרגש!".

ליצירת קשר עם יוסי שיפמן, מגזין החיים הטובים
יש למלא פרטים ונחזור אליך בהקדם

Loading...

מומלץ להתפנק עם הטבות חדשות

{{PRODUCTID.NAME}}

{{ProductId.Website_ShortInfo}}

מומלץ להיפגש כאן

iconfinder-time-24-103169-1.svg

{{ProductId.Date}}

iconfinder-map-pin-location-2546981.svg

{{ProductId.Location}}

מומלץ לטייל במקומות חדשים

iconfinder-time-24-103169-1.svg

{{ProductId.Date}}

iconfinder-map-pin-location-2546981.svg

{{ProductId.Location}}

הצטרפו לרשימת 
התפוצה שלנו

Loading...