בסולם מינורי

הבית נסגר. כך נסגרו דלת אחר דלת, אולמות הקונצרטים, בתי האופרה התיאטראות, שלא לדבר על האצטדיונים,
על בתי ספר גני ילדים, היו בצוק העתים לאנדרטאות, זמניות, אני מקווה, לפעילות אנושית יוצרת

הראש האנושי ממציא לנו פטנטים. ה'ווטסאפ' וה'זום' הפכו למקור עצום ובלתי נדלה של יצירות תרבות, מוסדות
תרבות מובילים בעולם פתחו את ארכיוניהם שמיועדים בדרך כלל למנויים, לרשות כל מי שיש לו סמארטפון,
מחשב טלוויזיה חכמה, יכול בקלות להגיע לכל אותם יעדים שאליהם נוהרים במהלך השנה חובבי האמנות

 

ה-11 במארס 2020, הוא התאריך בו "השתנה העולם". כך למשל, באותו ערב התכנסנו במוזיאון תל אביב לאמנות
אירוע הפתיחה של פסטיבל "אפוס" לסרטי אמנות. היינו שם כמאה-מאה וחמישים אנשים אולי פחות.
בין הנשנושים, הברכות המתחייבות וסרט הפתיחה, הגיעה הוראה לאיסור התכנסות של יותר ממאה בני אדם.
באותו זמן בדיוק, במרחק הליכה של כעשר דקות, בהיכל התרבות בתל אביב, נשלחו הביתה כמה מאות מאזינים שהגיעו
להקשיב לקונצרט של התזמורת הפילהרמונית. התזמורת הייתה מוכנה עם המנצח הפיני אוסמו ונסקה, 
לנגן יצירות של באך, מוצרט וסיבליוס. נגיף הקורונה כבר הטביע חותם, הסולן המקורי לא יכול היה להגיע, ובמקומו היה אמור
המנצח ונסקה לנגן כסולן בקלרינט. אבל במקום מוזיקה שמעו המאזינים את הכרזתו של המזכיר הכללי של
התזמורת על איסור ההתכנסות ששלחה אותם הביתה. 

בבית האופרה התקיימו חזרות להפקת "יבגני אונייגין" של צ'ייקובסקי. במקומו של המנצח האיטלקי שנאסר
עליו לצאת מארצו הוזעק לישראל נמרוד דוד פפר מניו יורק. נמרוד הצליח לבטל התחייבויות קודמות ולהגיע לתל אביב והחל בחזרות.
לאחר כחודש של חזרות פרטניות – זמרים לחוד מקהלה לחוד ותזמורת לחוד – החל השלב של החזרות של כל האמנים יחד. 

אבל גם כאן בתום אותו יום עצמו ב-11 במארס, נשלחו הזמרים, חברי המקהלה ונגני התזמורת הסימפונית הישראלית
ראשון לציון לחל"ת והעצמאיים שביניהם נשלחו לחסדי משרד האוצר והביטוח הלאומי. 

 

'ווטסאפ' ו'זום' אמנות סביב העולם

אבל, הראש האנושי ממציא לנו פטנטים ובמהלך ימים ספורים טכנולוגיות ה'ווטסאפ' וה'זום' הפכו למקור
עצום ובלתי נדלה של יצירות תרבות, מוסדות תרבות מובילים בעולם פתחו את ארכיוניהם שמיועדים בדרך כלל למנויים,
לרשות כל מי שיש לו סמארטפון, מחשב טלוויזיה חכמה, יכול בקלות להגיע לכל אותם יעדים שאליהם נוהרים
במהלך השנה חובבי האמנות, אולם הפילהרמוני בברלין, בתי האופרה של ניו יורק, פריז, ברלין וינה ועוד.
התיאטראות החשובים של אירופה מעלים לרשתות הקלטות של הפקות מלוות בתרגום לאנגלית, הכל זמין במרחק הקלדה.

השלב הבא היה הפקות מיוחדות כשטכנולוגיית ה'זום' מככבת בהן. תזמורות מקנדה, ארצות הברית וארצות שונת באירופה,
מתגייסות למופעים חינמיים. אחד הביצועים הראשונים המרגשים היה של מקהלה איטלקית ששרה את פרק
המקהלה va pensiero ('לכי מחשבה' או 'עופי מחשבה') מתוך האופרה "נבוקו" של ורדי. זהו פרק המקהלה ששרים
גולי ציון בבבל וכולו כמיהה למולדת.  

במילותיה של האופרה המחשבה עפה לציון החרֵבה, הבודדה והנטושה. פרק המקהלה היה לסמל למן הביצוע הראשון,
שהיה לצנינים בעיני השלטונות האוסטריים באיטליה ומאז הוא חי איתנו.   

טכנולוגיית ה zoom אפשרה לראות את הזמרים והזמרות כל אחד בביתו, בחצרו והשירה פרצה.

הבולרו של ראוול

 zoom איפשר משהו שבדרך כלל קשה לנו לראות באולמות. אם נחשוב לרגע על ה"בולרו" היצירה הקצרה שחיבר בשעתו
ראוול להזמנתה של הרקדנית אידה רובינשטיין. שבע עשרה דקות של מוזיקה שמתחילה בכלי אחד ובזה אחר זה
מצטרפים כל כלי התזמורת כאשר המתופף מקיש בקביעות את הקצב המוביל את היצירה.
כמה מאיתנו שנשבו בקסמה של הפנינה המוזיקלית הזאת טרחו לעקוב מן האולם על הארגון המופתי שמציע ראוול?
והנה ה-zoom  מגלה באחת את הסדר החכם של מבנה היצירה.

מוזיקה בתלמה ילין

את תלמידי מגמת המוזיקה בבית הספר התיכון לאמנויות ע"ש תלמה ילין, תפסו איסורי הקורונה בשבוע שבו הם
היו אמורים להופיע בקונצרטיי האביב השנתיים שלהם. מנצח מקהלת בית הספר ישי שטקלר,  מספר "בייאושי הרב, החלטתי לעשות ניסוי.
בקשתי מכל תלמידי המקהלה והתזמורת שיקליטו את עצמם שרים או מנגנים את התפקיד ביצירה המרכזית
שבקונצרט "כאיל תערוג על אפיקי מים" (פרק מ"ב בספר תהלים) של מנדלסון. זו בדיוק אותה יצירה, מוסיף שטקלר, 

"שביצועה התבטל כאשר הייתי תלמיד בבית הספר בזמן מלחמת המפרץ. התלמידים נענו לאתגר.
ביקשנו מיונתן קורילן תלמיד כיתה י"ב לנגן בפסנתר לפתוח את היצירה, הסרטים הגיעו. 

בתחילת הסרטון רואים את הפסנתרן מחטא את ידיו באלכוג'ל לפני שהוא מתחיל לנגן ועל פיו התיישרו כל המשתתפים.
המנצח עוטה על פני מסיכה...".  

שטקלר נכנס לאולפן יחד עם ירון אלדמע איש ההקלטות והשניים עבדו על עריכת סאונד של הקטעים שהגיעו ממאה טלפונים.
"הסרטון נמשך חמש דקות, אבל עבדנו קשה שלושה ימים בכדי ליצור אותו". הוא מספר, "התחלנו עם הקלטות השמע, שהיה עלינו לנקות.
תחילה שילבנו את האודיו של כל קבוצת נגנים בתזמורת ובמקהלה, אחר כך עשינו את ה'מיקס' כך שהכל יהיה מאוזן ורק
בסוף הרכבנו את התמונות. אבל זה היה שווה את זה" 

את תוצר העבודה בתוצר העבודה אפשר לראות בלחיצה כאן.

בתום פחות מיום נרשמו להקלטה עשרות אלפי צפיות מרגשות. אחת התגובות הנלהבות הגיעו מ"מוקד" 

אתר רשת מרכזי של יהדות איטליה"Il portale dell' "ebraico Italiano שהעלה על נס את המבצע הישראלי
במדינה מוכת הקורונה. 

שטקלר מנצח אופרה שעבד במשך שנים רבות גל לצדו של דניאל אורן גאה במיוחד על ההתלהבות האיטלקית
"כשאתה עוסק בעיקר באופרה הקשר עם איטליה חזק. קראתי את העיתונים באיטליה ואני חש שאנחנו
עכשיו ניצבים בחזית אחת מול אותו אויב. לא נותר לנו אלא לקוות לחזור לחיים הנורמליים ולמוזיקה שלנו.
בינתיים שמרו על עצמכם, תהיו חזקים ובעיקר הישארו בבית."

בינתיים נצטרף לדבריו של ישי שטקלר ונקוות שמן הסגר הנוכחי נצא לא רק חזקים יותר אלא חכמים יותר משפע המופעים, ההרצאות והדיונים ברשתות. 

ליצירת קשר עם יוסי שיפמן, מגזין החיים הטובים
יש למלא פרטים ונחזור אליך בהקדם

Loading...

מומלץ להתפנק עם הטבות חדשות

{{PRODUCTID.NAME}}

{{ProductId.Website_ShortInfo}}

מומלץ להיפגש כאן

iconfinder-time-24-103169-1.svg

{{ProductId.Date}}

iconfinder-map-pin-location-2546981.svg

{{ProductId.Location}}

מומלץ לטייל במקומות חדשים

iconfinder-time-24-103169-1.svg

{{ProductId.Date}}

iconfinder-map-pin-location-2546981.svg

{{ProductId.Location}}

הצטרפו לרשימת 
התפוצה שלנו

Loading...