כרישים וים בירושלים

אקווריום הענק היבשתי הראשון במזרח התיכון שנפתח לאחרונה בירושלים - משתרע על שטח של 20 דונם , גודלו כ- 6,500 מ"ר וכולל 33 מכלים המחולקים לפי הימים של ישראל: ים התיכון, ים סוף והכנרת – ותצוגה נפרדת לים המלח. המבקרים הולכים במנהרות בתוך המכלים וצופים תצוגה מרהיבה של דגים הכוללים דגי ים סוף צבעוניים, אלמוגים, צלופחים, מדוזות, מקרלים, ברקודות, טריגונים ואפילו כרישים שוחים סביבם. סוסוני הים, הנפחיות, המדוזות, הקיפודים וצבי מים, סרטנים ועוד – יוצרים אטרקציה תיירותית מרשימה. האתר מהווה גם כלי להפעלה חינוכית לציבור, להעלאת המודעות לזיהום הים ולשמירה על הסביבה. 

לעובדה שלירושלים אין קרבה לים אין משמעות רבה, כי את המים המלוחים לאקווריום ייצרו בעזרת אלפי טונות של מלח. כך הוקמו בתי גידול עם מים נקיים לדגים, שהובאו בטיסות בתוך מכלים ושקיות לירושלים מ-20 מדינות, בהן קניה, הולנד, פורטוגל ואינדונזיה. הפארק התת-ימי שנוצר, מציג למבקר את הטכנולוגיה האינטראקטיבית המתקדמת ביותר עם תצוגות והסברים מאירי עיניים ליד כל מכל – כך  נוצר אקווריום מהמודרנים בעולם, העומד בפסגת הידע הטכנולוגי, הביאולוגי והתיירותי. האקווריום, שעלותו הייתה כמאה מיליון שקל, אשר מחציתם נתרמו על ידי משפחת גוטסמן מניו יורק והשאר מומן על ידי עיריית ירושלים ומשרד התיירות, נבנה כהמשך לגן החיות התנכ"י המצליח – ונמצא תחת הנהלתו ובהדרכתו – אך הוא מהווה מתחם נפרד ממנו. האקווריום, מהווה חלק מהתוכנית של הרחבת הקמפוס שבהמשכו נמצא גן החיות, אך הוא מבנה מפואר בפני עצמו עם כניסה נפרדת ועם כרטיס כניסה נפרד.האקווריום חצוב ובנוי לתוך ההר במבנה הדרומי של נחל שורק, בדרך המובילה לשמורת הטבע של מעיין עין לבן. מאחר והסיור באקווריום אורך לפחות שעה וחצי ותהיה בו פעילות חינוכית רבה, בנוסף לתצוגות קטנות הפזורות ברחבי שטחו, לא מומלץ לשלב את הביקור בגן החיות הסמוך בבילוי החוויתי בפארק התת-ימי. בין התצוגות הקטנות, קיימים נושאים ימיים, כגון: פלישת מיני דגים לים התיכון דרך תעלת סואץ, החיים בלהקות דגים, הסוואה וסימביוזה – ובנוסף ישנן אטרקציות כמו צוות צוללים הצולל בין הכרישים והטריגונים ומנקה מבפנים חלונות זכוכית, שגובהם מגיע עד שבעה מטרים. ישנם גם אקווריומים קטנים עם בעלי חיים מגווני, שניתן להיכנס אליהם בזחילה ולהגיע לגליל זכוכית בלבם – ולחוש כאילו נמצאים בתוך המים ו"נוגעים" בדגים.

 

 

בניית אקוווריום היא מיזם מורכב והקמתו בהרי ירושלים הייתה אתגר הנדסי, מדעי וביולוגי. משך כשנתיים התאקלמו סוגי הדגים השונים, בטרם שוחררו למימי האתר לצפיה למבקרים. האקווריום הינו אטרקציה משלימה לגן החיות הסמוך, המהווה את האתר המתוייר ביותר בארץ, עם כ-750 אלף מבקרים לשנה. זהו גם האקווריום הראשון במזה"ת, המתמקד בחקר דגים של בתי הגידול סביב ישראל; לכן לא הובאו אליו, למרות הפיתוי לאטרקציה לילדים ולמבוגרים, יצורים ימיים אקזוטיים מרחבי העולם ואין בו יונקים ימיים. המטרה היא הגברת המודעות לשמירה על הימים לאורך חופי המדינה, הפחתת השלכת שקיות פלסטיק הגורמות למוות לדגים גדולים, לצבי ים ולדיוניים, כי כל  אלו מזהים אותן כמדוזות ובולעים אותן. המדוזות זוכות במוזיאון למקום כבוד, תוך דגש על כך, כי הן מהיצורים הראשונים על כדור הארץ ולמרות נטייתנו הטבעית להרתע מהן בשל הצריבה, הן חלק בלתי נפרד מהמערך האקולוגי בים. דרישות האדם מהים הן רבות: מזון, ייצור חמצן, נופש, התפלה, סחר ימי ועוד. הסיור במוזיאון מדגיש את הצורך לתרום לשמירה על הים כעל בבת העין. 

ירושלים זכתה באתר המוסיף אפשרות לפעילות בכל מזג אוויר ובכל שעות היממה. במקום אין ביזבוז מים. הוקמה מערכת תפעול וניקוי משוכללת, במטרה לטהר את  המים באקווריום אשר גם מותפלים וממוחזרים. 

 

הכתבה המלאה התפרסמה במגזין "החיים הטובים". למנוי לחצו כאן 

 

ליצירת קשר עם ד"ר אדם אקרמן
יש למלא פרטים ונחזור אליך בהקדם

Loading...

מומלץ להתפנק עם הטבות חדשות

{{PRODUCTID.NAME}}

{{ProductId.Website_ShortInfo}}

מומלץ להיפגש כאן

iconfinder-time-24-103169-1.svg

{{ProductId.Date}}

iconfinder-map-pin-location-2546981.svg

{{ProductId.Location}}

מומלץ לטייל במקומות חדשים

iconfinder-time-24-103169-1.svg

{{ProductId.Date}}

iconfinder-map-pin-location-2546981.svg

{{ProductId.Location}}

הצטרפו לרשימת 
התפוצה שלנו

Loading...