פורצות דרך

ב"מת"ן – מכון תוכני לנשים" כל האיסורים מוסרים, ונשים יכולות ללמוד יהדות על כל גווניה – מקרא, תלמוד, הלכה, מחשבה והגות. המטרה המוצהרת היא לשלב נשים בעולם ההנהגה הרוחנית-תורנית | דורית פלד הרפז


בכניסה ל"מת"ן – מכון תורני לנשים" אפשר להשיל את הדעות הקדומות, ולשכוח מהמשפט "כל כבודה בת מלך פנימה", שהשאיר את בת המלך כלואה בארמון, שלא לומר במטבח, ולא אִפשר לה לצאת וללמוד תורה ותלמוד.

מת"ן – מכון תורני לנשים הוא מקום מזמין ומואר, השוכן בין עצים המקיפים גם את מרכז האמנויות שלצידו. בקומה השנייה קיבלה את פנינו בחיוך רחב ציפי רמתי, אישה יפה עם עיניים מאירות, מכנסיים מתרחבים, חולצה צבעונית ושער מכסיף בתספורת אופנתית. לא פאה, לא מטפחת, לא תרבוש. "את דתייה?" שאלתי בהפתעה והיא צחקה והשיבה, "דתייה לגמרי".

ציפי לקחה אותי לחדר גדול ומרווח שבו ספרייה עצומה של ספרים וכתבי קודש. בחדר שולחנות ארוכים וכיסאות נוחים המאפשרים למידה. כמו בכל מוסד ללימודים גבוהים, החדר מאובזר בטכנולוגיות מתקדמות המשרתות את המרצים.

"מי לומד פה?"

"כל אישה שרוצה ללמוד ולהעמיק", ענתה. 

"מותר לנשים ללמוד הכל?"

"כן, זהו מכון תורני לנשים, ונשים באות לכאן כדי ללמוד ככל העולה על דעתן במסגרת היהדות. יש קטע בגמרא, 'כל המלמד את בתו גמרא כאילו מלמדה תפלות'.
יצא מזה, למרות שזה לא נכתב במפורש, שלנשים אסור ללמוד כמו גברים. כך, במשך מאות שנים, נשים חיו בבורות ונשלטו על ידי גברים". אבל במת"ן הבורות נגמרת והאיסורים מוסרים. אישה יכולה ללמוד יהדות על כל גווניה. 

לא זו בלבד, מתברר שלא מעט נשים חילוניות מגיעות למת"ן, ובמסגרת השיעורים לציבור הרחב מוצעים להן קורסים מגוונים בנושאי תנ"ך, משנה, מדרש, גמרא, חסידות, הלכה, מחשבה והגות. ציפי מוסיפה ש"גברים לא מודרים, ומי שרוצה להגיע יכול".


מפעל חיים

המייסדת והמנהלת של מת"ן היא הרבנית מלכה בינה, ילידת בולטימור שבמרילנד, ארצות הברית. הוריה ומשפחתה היו אנשי חינוך שעסקו בחיזוק הזהות היהודית. חלום חייה היה להקים בתי מדרש לנשים ולעודד אותן להתקדם בלימוד התורה שבעל פה ובמחשבת ישראל. לימוד מקצועות אלה על ידי נשים לא היה מקובל, וגם אם הייתה התעניינות מצד נשים בלימוד התורה, לא היו מסגרות שייתנו לכך מענה.

בהתחלה הקימה מלכה בביתה חוג לימוד לנשים, ושם נוצר הגרעין שממנו צמח מפעל חייה, "מכון תורני לנשים". בשנת 1988 הקימה בירושלים את בית המדרש לנשים, ובמשך השנים הלך המקום והתפתח ונוסדו בו תוכניות לימוד שונות ללימוד מקצועות התורה. 

מטרתו המוצהרת של המכון היא לשלב נשים בעולם ההנהגה הרוחנית-תורנית. המכון מהווה פריצת דרך בלימוד התורני לנשים, ומהווה קרקע לנוכחות של נשים בשיח הלימוד והעשייה היהודיים.


צילום: מייקל כץ

מנהיגות בקהילה

את מת"ן רעננה, הסניף השני בגודלו אחרי הסניף הירושלמי, הקימה הרבנית אשרה קורן, שהצליחה להפוך את המקום למרכז קהילתי פעיל, תרבותי ותוסס עבור כל באי האזור. 

ציפי מספרת בגאווה גדולה על כך שבמת"ן רעננה מתקיימת התוכנית המהפכנית "מורות להלכה", המכשירה נשים להיות מנהיגות בקהילה.
בוגרות התוכנית יכולות להפוך ל"משיבות הלכה". מדובר במנהיגות רוחניות הנותנות מענה לנשים בהלכות טהרת המשפחה, מעגל החיים, תמיכה הלכתית וליווי
באבלות, הכנה לבת המצווה, וכל זאת במקביל להעמקה בצד ההלכתי. 

המשתתפות רוכשות גם כלים רפואיים ופסיכולוגיים המסייעים להעמקת ההבנה ולשיפור רמת הייעוץ. מדובר בתוכנית יחידה במינה, הן מבחינת ההיקף והן מבחינת עומק הנושאים הנלמדים בה. מדובר במהפכה של ממש, שתחילתה בתוכנית שהגתה ויזמה אשרה כהן כבר ב-2016. 

"נכון להיום", אומרת ציפי בחיוך רחב, "כבר אפשר לראות שמת"ן תרם לשינוי". באמצעות תוכניות הלימוד השונות מקבלות הנשים שמגיעות למת"ן ידע, כלים וביטחון עצמי להמשיך את המהפכה הרוחנית בקהילות היהודיות. איש אינו בודק את טיב האמונה שלהן או מעיר על אורך החצאית. כל אחת מוזמנת לחיות כפי שנכון לה. המחלוקות הן מחלוקות הלכתיות ולא אישיות.

צוות המכון מגוון, ומרבית המרצים בעלי תארים אקדמיים בתחומי לימודי היהדות ולימודים כלליים. מרצות רבות הן בעצמן בוגרות המכון. 

"היום מבינים יותר את הקשר בין הגוף לנפש", אומרת ציפי ולוקחת אותי לחדר שבו מתקיימים שיעורי יוגה ותנועה, ולצעירות יש גם היפ הופ, ג'ז ובלט קלאסי. 


צילום: מייקל כץ

בין דבורה הנביאה לגולדה מאיר

ציפי רמתי, בעברה מורה, רכזת וסגנית מנהלת, נבחרה על ידי אשרה קורן לנהל את מערך התוכניות של מת"ן רעננה, ובעיקר לממש את החזון המשותף לשתיהן, תוכנית בת המצווה. 

מדובר בתוכנית שהגתה וכתבה אשרה קורן. ציפי היא מדריכה בכירה ואחראית ארצית, המכשירה מדריכות ומעבירה בעצמה את תוכנית בת המצווה גם בחו"ל.
בעזרת שיתופי פעולה עם הסוכנות היהודית, התוכנית פועלת היום בכמה מדינות בעולם.

"תוכנית בת המצווה", אומרת ציפי, "זה בעצם מפעל החיים של אושרה". כשבתה של אושרה הגיעה לגיל המצווה, פנו אליה מבית הספר של הבת וביקשו עזרה בבניית תוכנית לבנות מצווה. אושרה קיבלה על עצמה את המשימה ויצרה את מה שפועל בשטח כבר 30 שנה. 

"בעבר", אומרת ציפי, "בת מצווה נחגגה בארוחת ערב במסגרת המשפחתית. היום זאת תוכנית למדנית ערכית. בתוכנית אנחנו מקפידות על תוכן משמעותי דרך התבוננות בדמותן ובפועלן של נשים יהודיות לאורך הדורות. המפגשים שלנו חווייתיים, ויש בהם גם דרמה, ריקוד, אמנות". 

התוכנית מותאמת לרוח התקופה ובנויה על שיח ילדה-אימא. היא כוללת עשרה מפגשים של קריאה ולמידה משותפת על דמות "מייצגת תקופה" שנבחרה למפגש, אם זאת דבורה הנביאה, מניה שוחט או גולדה מאיר. הכל הופך רלוונטי לכאן ועכשיו. "בואי ניקח לדוגמה את רבקה", אומרת ציפי. "האם רבקה, שהשקתה את כל הגמלים לבד ושאבה עבורם לבד מים מהבאר, הייתה פראיירית? זו אחת השאלות שבהן אנחנו עוסקות בתוכנית". הדיון בין האם לבת מאפשר דיאלוג על מהות הנתינה והעזרה לזולת. בסוף מתנהל גם דיון קבוצתי. ציפי רמתי מייחסת לתוכנית חשיבות חינוכית עצומה. בעזרתה מקבלות האימהות ובנותיהן גם זמן איכות משותף וגם זוכות להתבשם מהחוכמה היהודית.

הכתבה פורסמה בגיליון פברואר 22 של מגזין החיים הטובים. למנוי למגזין החיים הטובים לחצו כאן

ליצירת קשר עם דורית פלד הרפז, מגזין החיים הטובים
יש למלא פרטים ונחזור אליך בהקדם

Loading...

מומלץ להתפנק עם הטבות חדשות

{{PRODUCTID.NAME}}

{{ProductId.Website_ShortInfo}}

מומלץ להיפגש כאן

iconfinder-time-24-103169-1.svg

{{ProductId.Date}}

iconfinder-map-pin-location-2546981.svg

{{ProductId.Location}}

מומלץ לטייל במקומות חדשים

iconfinder-time-24-103169-1.svg

{{ProductId.Date}}

iconfinder-map-pin-location-2546981.svg

{{ProductId.Location}}

הצטרפו לרשימת 
התפוצה שלנו

Loading...