כל הכוכבים הסתדרו בשורה

"ניסים קורים בדיוק בזמן הנכון" – זה שמו של הספר המרהיב שכתבה, ציירה והפיקה האמנית מירב שקד. האם באמת ניסים קורים בזמן המתאים? נראה שזה מה שקרה לה לאחרונה – כשהפכה די במקרה מאשת עסקים ליוצרת מיוחדת | יעל בס חן 


הספר הצבעוני הגדוש שירים והגיגים, עיטורי זהב, ציורים וצילומים מקסימים, "ניסים קורים בדיוק בזמן הנכון" מאת מירב שקד, הופק במשך שנה וחצי, ונמכר בינתיים רק בפנייה ישירה למחברת.
שקד בת 55, נשואה ליורם ואם לרוני, בת 30 ונשואה, עומרי, בן 27, יהב, חיילת בת 19, ונועם, בת 16, מתגוררת בהוד השרון ומגדירה את עצמה "אמנית, משוררת, יוצרת וסופרת".

ספרי על תהליך ההפקה של הספר.

"בחודש יוני 2020 קמתי בוקר אחד עם החלטה להוציא לאור ספר שירים. היו לי מאות שירים בפתקים של הטלפון.
אני כותבת בעיקר בסוף יום או בתחילתו, כשאני עם עצמי, מעבדת את האירועים שחוויתי באותו יום או את התכנים שצפו בתוכי בלילה.
כדי לקדם את ההחלטה להוציא ספר פניתי אל שגית אמת, מלווה כותבים ויוצרים. קבענו להיפגש, ולפני כן שלחתי לה את השירים.
התלבטתי מה ראוי ומה פחות, הרי אין לי ניסיון קודם ולא ידע מקצועי. בחרתי מה שהלב שלי אמר לי ונסעתי לפגישה. כבר כשנכנסתי הבנתי מהמבט שלה שהשירים שלי טובים. באותו רגע הבנתי שלהוציא ספר שירים זה כנראה רעיון לא רע..."


צילום: יח"צ

השירים משולבים עם עבודות אמנות.

"ההחלטה לשלב יצירות אמנות נרקמה בעקבות חלום שחלמתי בלילה. חלמתי שעליי לפתוח בלוג שבו אני נוסעת בארץ ונפגשת עם יוצרות לשיחה אינטימית על החיים ועל היצירה. כשקמתי, החלטתי לתת בספר במה גם לאורחות שראיינתי, נשים שבחרו שיר שלי מהספר ויצרו בהשראתו. היוצרות הן נשים שפגשתי במהלך השנים בלימודים, בטיולים, בסדנאות, ויש בספר גם הפתעות שהטמינו מתמודדי נפש נפלאים מעמותת אנוש, סניף גבעתיים. עם אנוש עבדתי כאשר שימשתי כמנכ"לית בחברה המשפחתית, והם עלו בראשי כשחיפשתי מענה לאתגר: מי יטמין את ההפתעות בספרי. אני כמובן מעדיפה שלא לפרט מה הן ההפתעות..."

על הספר עבדה מירב עם האוצרת יעל מרגלית, שוב בחירה מיוחדת, שכן די נדיר לשתף אוצרת בהפקה של ספר. "יעל ואני עברנו תהליך מרגש שהצריך השקעת מחשבה מרובה. הלכנו על הפקה מאוד יקרה, על הדפסה איכותית, כריכה בהטבעת זהב, רמת צילום גבוהה, והסיום בסטודיו הכי נחשב בארץ להפקת ספרים וגרפיקה. התייחסנו לספר כאל בן יחיד. לא התפשרתי ובחרתי להפקה את האנשים הכי טובים שיש. הספר עלה הון תועפות, ולכן כרגע הוא נמכר רק דרכי או דרך אתר האינטרנט >  בהמשך אמצא חנויות קונספט לשתף איתן פעולה".

רגע של חסד

הספר נחלק לשלושה חלקים. הפרק הראשון והעיקרי מכיל שירים ויצירות של מירב שקד, ובפרק זה חמישה שערים: יצר ויצירה, צמיחה והתפתחות, עקרת בית, אחוות נשים, ניסים.
החלק השני נקרא "אני באה אליכן", ובו מתארחות היוצרות, והחלק האחרון מעניק, לדבריה, "השראה מעשית, הדגמות וטיפים של יצירה בפועל למי שרוצה ליצור בעצמה".

על הדרך שלה להפוך לאמנית היא כותבת בפתח הספר: "זו פעם ראשונה שבה אני יוצאת מהמשרד ליום חופש לאחר זמן רב.
סוף סוף הרמתי את הראש משולחן העבודה שלי רק כדי לגלות שיש עולם שם בחוץ. הטלפון על שקט והנה, אני פה, ביום כיף אמנותי בעיר הגדולה.
פתחתי את המעטפה שהוגשה לי וגיליתי ששובצתי לסדנת קולאז' עם קרן שפילשר. התיישבתי על כיסא, מהופנטת מהחומרים שהיו פזורים על השולחנות הארוכים, מקשיבה להוראות... החלטתי להתחבר לילדה המוחרמת שהייתי בתחילת בית הספר היסודי, בתקופה קשה ומורכבת.
בעיניים נוצצות התחלתי לעבוד – קרעתי חלקים מעלונים, גזרתי, חיברתי והדבקתי פה יד מיובלת, שם רגל מעץ. קרן הסתובבה בינינו, הרגשתי אותה נעצרת מאחוריי ומתבוננת על הידיים העובדות שלי. ראיתי אותה עושה סיבוב נוסף ושוב מתעכבת ארוכות להתבונן בי. הייתי שקועה עמוק פנימה בתוך היצירה, אבל הרגשתי בכל פעם שעמדה לצדי.

"כשסיימתי, התרוממתי כמו מתעוררת מחלום. היא התייצבה מולי, החזיקה לי את שתי הידיים, הסתכלה לי בעיניים ושאלה: 'את אמנית?'
אמרתי: 'מה פתאום? אני עושה עסקים...' 'נולדת עם מתנה', היא המשיכה להביט אליי, 'את מאוד מוכשרת. מעכשיו – את מקדישה זמן ליצירה.
כמה שאפשר, כמה שיותר...' זה היה רגע של חסד. דמעות זלגו מעיניי. היא ראתה אותי, היא ראתה לתוכי. קרן נתנה מילים למשהו שלא יכולתי להגיד בכלל.
היא, בעיניה החדות, זיהתה את הכישרון שטמון בי, זה שהמתין שנים רבות כל כך ואני לא ידעתי על קיומו".


כריכה קדמית של הספר

יצירה אינטואיטיבית

באחד השירים שלך כתבת, "אני שנים לא עשיתי כלום". למה התכוונת?

"כשיצאתי לחופשה ארוכה מתפקידי כמנהלת בחברה המשפחתית, עשרות שנים שבהן עבדתי במשרד 10 שעות ביום ו-24 שעות בראש, הבנתי שכל עולמי הוא להיות עקרת בית.
ילדים, אוכל, כביסה. עבודת עקרת הבית לא נחשבת למשרה מסודרת. אין תלוש שכר, אין פנסיה, אין תנאים סוציאליים. האם אישה שבחרה לגדל את הילדים שלה 'לא עושה כלום'? שאלה רטורית עם תשובה עצובה. כל האסופה עוסקת בשאלה הזו: איך אני מסתכלת על עצמי כעקרת בית ומה אחרים רואים בי? מה אני עונה כששואלים אותי, 'מה את עושה?'" 

ספרי על חיי היום יום שלך. את מציירת? מתעמלת? יש משמעת ציור? 

"משמעת זו המילה הכי רחוקה מסגנון החיים שלי. אני ניגשת ליצירה כשאני שמחה, כשאני עצובה, כשאני מתוסכלת, כשאני מסתובבת עם משהו לא פתור.
ביצירה אני מוצאת מרגוע ולפעמים גם תשובות. ואם לא בא לי, אז לא. היום שלי מאוד מגוון. אני כותבת, קוראת, מציירת, מבשלת. אני יוצרת באופן מאוד אינטואיטיבי.
קשה לי להסביר למה בחרתי ליצור דווקא בטכניקה מסוימת, ואיך נקרה בדרכי הדימוי הספציפי שמשך את עיניי. אני קוראת לזה: קסם המקריות.
אבל זה תמיד התת מודע שמנצל כל הזדמנות לצאת החוצה. ביצירה הכי קל לו. בספר מסתמנות הרבה טכניקות אמנותיות למבוגרים, במיוחד לכאלו ש'לא יודעות לצייר', הנחת צבעים על הדף, צבעי מים, אקריליק, דיו, הדפסים, קולאז', חותמות, שבלונות ועוד. לשמחתי, התמחיתי בכל השיטות האלה". 


יח"צ

"בורא עולם זמין לכל אחד"

כיום, מספרת מירב, "נותרו לי כמה תפקידים מעטים אבל חשובים בחברה המשפחתית. אני דירקטורית בחברה שהיא חברת יבוא, שיווק והפצה של מוצרי צריכה, טואלטיקה, ניקיון, מזון, ובעיקר יבוא ממתקים וחטיפים מדליקים מרחבי העולם. במשך שנה וחצי הקדשתי את מרצי להוצאת הספר, במחשבה על כל פרט ופרט. זה לקח ממני המון אנרגיה אבל נהניתי מכל רגע. כמו כן, אני לומדת 'תניא' כבר שנתיים וחצי. זהו ספר היסוד של חב"ד, ואחד מספרי היסוד של תנועת החסידות בכלל. מחברו הוא מייסד חסידות חב"ד, הרב שניאור זלמן מלאדי. מהותו העיקרית של הספר גורסת שבורא עולם זמין לכל אחד, בלי קשר לקיום מצוות ולמידת הדתיות.

"אני פונה לקב"ה בלי מתווכים", מוסיפה מירב. "הוא תמיד בשבילי ואוהב אותי ללא תנאי. אני מרגישה מחובקת בזכותו, ואם אני שוכחת מי אני, אני מדברת איתו ונזכרת.
אני גם קוראת תהילים בכל בוקר, ופונה לקריאת תהילים בכל פעם שאני מרגישה מצוקה. בדף האחרון בספר שלי מופיעים שני פסוקים מספר תהילים, שחותמים כל קידוש שאנו עורכים בבית: 'כִּי מַלְאָכָיו יְצַוֶּה לָּךְ לִשְׁמָרְךָ בְּכָל דְּרָכֶיךָ: ה' יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבואֶךָ. מֵעַתָּה וְעַד עולָם'".

מה היעד הבא שהצבת לעצמך?

"הכי משמח – תערוכה של הספר ביוני 2022 בגלריית תיאטרון יהלום, וגם שני ספרים חדשים שאני עובדת עליהם. אני מאמינה שאנחנו חיים במציאות ניסית.
שום דבר בעיניי איננו מובן מאליו, ובכל צירוף מקרים על פי הגדרת אנשים אחרים, אני רואה נס. מישהו שם למעלה דאג שכל הכוכבים יסתדרו בעבורי".


הכתבה פורסמה בגיליון אפריל 22 של מגזין החיים הטובים. למנוי למגזין החיים הטובים לחצו כאן


אולי יעניין אתכם גם:

ליצירת קשר עם יעל בס חן (מגזין החיים הטובים)
יש למלא פרטים ונחזור אליך בהקדם

Loading...

מומלץ להתפנק עם הטבות חדשות

{{PRODUCTID.NAME}}

{{ProductId.Website_ShortInfo}}

מומלץ להיפגש כאן

iconfinder-time-24-103169-1.svg

{{ProductId.Date}}

iconfinder-map-pin-location-2546981.svg

{{ProductId.Location}}

מומלץ לטייל במקומות חדשים

iconfinder-time-24-103169-1.svg

{{ProductId.Date}}

iconfinder-map-pin-location-2546981.svg

{{ProductId.Location}}

הצטרפו לרשימת 
התפוצה שלנו

Loading...